رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: نتایج آزمایش داروی آزیترومایسین روی بیماران کرونایی بسیار خوب بوده است.

نتایج آزمایش داروی آزیترومایسین روی بیماران کرونایی

به گزارش «هیستوژنوتک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مصطفی قانعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه دو ماه پیش فاز نخست آزمایش این دارو در کشور آغاز و فاز دوم آن نیز به درخواست کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به شکل رندوم و چند مرکزی انجام شد، افزود: نتایج این آزمایش که بسیار خوب بوده است هفته آینده به کمیته علمی این ستاد ارائه می‌شود.

وی گفت: این در حالی است که امروز آمریکایی‌ها اعلام کردند آزمایش بالینی این دارو را آغاز کرده اند در حالی که ما دو ماه پیش این کار را انجام دادیم و ایران در تحقیقات و پروژه‌ها از دیگر کشور‌ها جلوتر است و زودتر به نتایج دست می‌یابد.

قانعی افزود: با توجه به این که موارد فوت ناگهانی بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به دلیل لخته شدن خون در شُش این افراد بود، به همه مراکز درمانی ابلاغ کردیم برای بیماران بستری در این بخش حتماً دُز بالای دارو‌های ضد انعقاد خون را استفاده کنند و برای بیماران بستری نیز برای پیشگیری از انعقاد خون این کار را انجام دهند که نتیجه آن؛ کاهش آمار مرگ و میر بود.

وی گفت: دارو‌های دیگر که در این مدت به عنوان داروی ضد کرونا آزمایش و مطرح شدند هیچ کدام اثر مثبتی بر بهبودی یا ترخیص یا جلوگیری از بیماری نداشتند و نتوانستند وارد پروتکل‌های درمانی ما شوند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: داروی آزیترومایسین ترخیص بیماران کرونایی را چهار روز کاهش می‌دهد.

قانعی گفت: تحقیقات ما مردم را از شرکت‌هایی که می‌خواهند داروهایشان را وارد پروتکل‌های درمانی کنند محافظت می‌کند و تا ما به نتیجه علمی قطعی بالینی درباره دارویی دست نیابیم آن را وارد فهرست دارو‌های درمان کرونا نخواهیم کرد.

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی – اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در این برنامه گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی درباره مراسم شب‌های قدر موجب شد تصمیم گیری درباره برگزاری نماز عید فطر آسان‌تر شود و این نماز در مساجد، امامزاده‌ها و اماکنی که فضای باز دارند برگزار می‌شود.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله به همراه داشتن مهر و سجاده شخصی و رعایت فاصله یک متری و داشتن ماسک و دستکش در نماز عید فطر الزامی است.

قاسمی گفت: امسال در مصلای تهران نماز عید فطر برگزار نخواهد شد و جمعیت در مساجد و محله‌ها توزیع شده اند.
وی افزود: در همه مساجد نماز عید فطر برگزار می‌شود، اما اولویت برگزاری در فضا‌های باز مساجد است.

دبیر کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: این هفته در ۱۸۳ شهر سفید و ۲۱۸ شهر دیگر که شیوع کرونا در آن‌ها ضعیف است، نماز جمعه برگزار می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: پس از ماه رمضان؛ فعالیت رستوران‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گسترده‌تر می‌شود و آن‌ها باید فاصله میز‌ها و صندلی‌ها را بر اساس شاخص‌های وزارت بهداشت قرار دهند و کارکنانشان از ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی استفاده کنند.
وی گفت: در رستوران ها، مواد ضد عفونی کننده برای استفاده مردم نیز باید در دسترس باشد.

قاسمی با بیان اینکه همچنان توصیه می‌کنیم هموطنان از سفر‌های غیرضروری پرهیز کنند افزود: در حال رفع محدودیت‌ها هستیم، اما نباید فراموش کنیم همچنان این بیماری خطرناک است و کاهش محدودیت‌ها به معنای عادی شدن بیماری نیست.

وی گفت: اگر پنج نفر از ۸۵ میلیون جمعیت کشور کرونا داشته باشند امکان ایجاد اپیدمی وجود دارد و تا زمانی که واکسن این بیماری و داروی درمان آن ساخته نشود شرایط مناسب نیست.

دبیر کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: درباره برگزاری مسابقات ورزشی اکنون اولویت با ورزش‌های انفرادی است و هر مرحله بازگشایی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آن حوزه امکان پذیر است.

قاسمی درباره بازگشایی اماکن متبرکه نیز گفت: در مرحله نخست صحن‌های روباز حرم‌ها سه ساعت برای صبح و سه ساعت برای عصر بازگشایی خواهند شد.

آزمایش داروی آزیترومایسین روی بیماران کرونایی

حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این برنامه گفت: دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا؛ انجام غربالگری و شناسایی بیماران در مراحل اولیه و ضعیف بیماری است.

وی افزود: در ابتدای بروز بیماری کرونا فقط از بیماران بستری آزمایش گرفته می‌شد، اما اکنون و با پیشرفت‌هایی که ایجاد شده است، بیماران سرپایی نیز آزمایش کرونا می‌شوند.

عرفانی گفت: با طرح غربالگری از انتقال بیماری جلوگیری می‌کنیم.
وی درباره بستری شده تعدادی از کودکان گیلانی در بیمارستان نیز گفت: با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و آزمایش همه بچه‌های بستری شده، مشخص شد هیچ کدام از آن‌ها به کرونا مبتلا نیستند و حال عمومی همه آن‌ها خوب است، اما برای آزمایش‌های دقیق، نمونه‌های آن‌ها به تهران ارسال می‌شود.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: سندروم کاوازاکی که یکی از تظاهرات بالینی ابتلا به کروناست در کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماهه گزارش شده است، اما کودکان بستری شده در گیلان ربطی به کرونا ندارند.

عرفانی گفت: اگر مراقبت‌های بهداشتی را انجام ندهیم، احتمال بازگشت به عقب و محدودیت‌های گذشته وجود دارد، بنابراین در خانه ماندن همچنان مورد تأکید وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در خوزستان، افزود: ممکن است در برخی استان‌ها و شهر‌ها در روز‌های آینده موارد ابتلا به بیماری کرونا افزایش یابد.

عرفانی گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، غربالگری و انجام تست و ایزوله کردن؛ عوامل پیروزی بر ویروس کرونا است.
وی افزود: احتمال می‌دهیم در پاییز در کنار آنفلوآنزا، کرونای فصلی را نیز داشته باشیم.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سه روز پس از پایان دوره ۱۴ روزه بیماری، امکان انتقال ویروس از فرد مبتلا وجود ندارد، گفت: با توجه به بیشتر بودن نقاط ناشناخته ویروس کرونا از موارد شناخته شده، امکان ابتلای مجدد به ویروس کرونا منتفی نیست.

سید عباس متولیان متخصص اپیدمولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این برنامه گفت: بر اساس مصاحبه تلفنی با ۲۵۰۰ نفر از هموطنان، مشخص شد مردم آگاهی خوبی نسبت به بیماری کرونا دارند و بیش از ۹۵ درصد آن‌ها اقدامات بهداشتی را برای مقابله با این بیماری انجام می‌دهند و فقط هفت درصد آن‌ها در نوروز به سفر رفته اند.

وی افزود: مهمترین شاخص برای فروکش کردن کرونا؛ رفتار مردم است و بر اساس این نظرسنجی، ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم همچنان موافق تعطیلی مکان‌های تجمع از جمله مدارس و دانشگاه‌ها هستند و فقط ۱۱ درصد مخالف تعطیلی بودند.

متولیان با بیان اینکه درک شخصی از ابتلا به بیماری در کشور ما بسیار پایین است، گفت: از مردم خواستیم احتمال ابتلای خود به کرونا را از یک تا هفت امتیاز دهند و آن‌ها سه و یک دهم احتمال دادند به کرونا مبتلا شوند در حالی که آلمانی‌ها احتمال مبتلا شدن خود به بیماری کرونا را پنج نمره داده اند.
وی افزود: مردم ایران کرونا را جدی نگرفته اند و این نگران کننده است.

متخصص اپیدمولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر محدودیت‌های اجتماعی را به سرعت کاهش دهیم با موج دوم بیماری کرونا روبرو خواهیم شد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.