آشنایی با

شناسایی اختلاط روغن‌های خوراکی

امروزه بسیاری از مردم درصدد استفاده از روغن‌های با خاصیت آنتی اکسیدانتی بالا و سالم هستند که درصد اسیدهای چرب مضر در آنها پایین باشد. (نظیر روغن زیتون و کنجد). از سوی دیگر روغن‌های با کیفیت و دارای ارزش غذایی بالا گران قیمت‌تر می‌باشند؛ بنابراین مصرف‌کننده به منظور حفظ سلامت و سبک زندگی ایده‌آل حاضر است قیمت بیشتری پرداخت کند. ولی متاسفانه بعضی از افراد سودجو این نوع روغن‌ها که قیمت بالایی دارند (مانند زیتون، کنجد، هسته انگور، فندق، آرگان، جوجوبا و …) را با روغن‌های ارزان قیمت نظیر سویا، ذرت، کلزا و آفتابگردان مخلوط و به عنوان روغن خالص در‌ بازار عرضه می‌کنند.

معمولاً به منظور تعیین اختلاط روغن از روش های کروماتوگرافی و اسپکتروفتومتری از طریق اندازه گیری شاخصهای عددی، تغییر ضریب شکست نور و پروفایل اسیدچرب، استفاده می‌شود که تشخیص دقیق نوع اختلاط در این روش‌ها به خصوص زمانی که بیش از چند روغن که پروفایل اسید چرب نزدیک به هم دارند، امکان‌پذیر نیست.

 

شناسایی دقیق تقلبات روغن‌های خوراکی با روش PCR برای اولین بار در کشور

 

شرکت دانش بنیان دانا ژن پژوه برای اولین بار در ایران موفق به راه‌اندازی روش شناسایی اختلاط انواع روغن‌های گیاهی با آزمون PCR شد، به نحوی که توانست گواهی ثبت اختراع ملی دریافت نماید و در سال 1400 نیز همین اختراع، برنده جایزه بزرگ البرز شد. اساس این روش ردیابی DNA در روغن با ماهیت اسیدچرب می‌باشد که بسیار پیچیده و دشوار است.ما با اتکا بر دانش فنی و تخصص نیروهای نخبه خود توانستیم روش نوآورانه در این زمینه ابداع کنیم و اختلاط روغن‌های خوراکی را با سرعت، دقت و صحت بالا با استفاده از آزمون PCR تعیین نماییم. ضمن اینکه به عنوان تنها آزمایشگاه در سطح کشور، مجوز سازمان غذا و دارو را برای این آزمون دریافت نمودیم.

شاید به این خدمات هم علاقمند باشید